Adventures in the Jungle! - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Myrthe T - WaarBenJij.nu Adventures in the Jungle! - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Myrthe T - WaarBenJij.nu

Adventures in the Jungle!

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

03 Mei 2014 | Ecuador, Cuyabeno

Weer terug van een geweldige week in de jungle!

Het was een lange reis, zondag om 5u ging de wekker. Vervolgens moesten we 6 uur in de bus zitten. We waren met een groep van 7 mensen van het hostel. Een beetje jammer was wel dat ik de enige Nederlander was in een groep met 6 Duitsers.. Ik kan voorlopig even geen Duits meer horen!! :P
Na de busreis kwamen we aan in Lagro Agrio waar we een nachtje bleven en nog even lekker zijn afgekoeld in het zwembad. S'avonds lekker Chinees gegeten.
De volgende dag werden we opgehaald met een bus en moesten we 2 uur rijden. Nouja meer als een gek over een weg sjeesen waar af en toe hele stukken open lagen. In plaats dat die wegen worden gemaakt plaatsen ze gewoon af en toe een bordje met Peligro! (gevaarlijk). Na de lunch moesten we nog eens 2 uur met de boot, maaaar dan ben je ook wel echt in de middel of nowhere!
In de 2 uur durende boottocht hebben we al heel veel dieren gezien, heel veel soorten vogels en apen, een luiaard en natuurlijk van de prachtige groene omgeving genoten!
De lodge was echt superluxe vond ik. Een heerlijk bed met klamboe, prima WC en douche, altijd mogelijkheid tot thee en koffie en een hangmat lounge gedeelte, prima! O en het eten was ook heerlijk! Altijd eerst een soepje en daarna kwamen er allerlei rijk gevulde schalen en bakken met eten op tafel (dat zelf opscheppen was alleen niet zo goed voor mij) ;)
De eerste dag zijn we al gelijk met de boot op pad gegaan en zijn we naar een groot meer gegaan, waar je heerlijk kon genieten van het verfrissende water met op de achtergrond de ondergaande zon :)

De volgende dag werden we voorgesteld aan onze guide, Miquel. Een heel aparte en enthousiaste man die besloot om ons na de 2 seconden die hij ons kende al, 'my dear friends' te noemen (en dat bleef zo voor de rest van de week). Deze dag stond in het teken van wandelen. Ik had netjes mijn wandelschoenen vanuit Nederland meegenomen en dacht die mooi te kunnen gebruiken. In plaats daarvan kregen we rubberen laarzen. Waarom we die kregen werd mij meer dan duidelijk toen we een deel van onze hike moesten afleggen door een swamp en tot onze knieen in de modder moesten ploeteren.. Oja en je mocht eigenlijk ook niet echt de planten en takken vastpakken voor grip aangezien er nare stekels aan konden zitten of vuurmieren die je ook naar konden steken. Ik alleen maar hopen dat ik niet zou vallen vanwege mijn camera, maar gelukkig is alles goed gekomen! :)
Tijdens zo'n hike werd ons veel over de verschillende soorten planten en dieren verteld door Miquel. Zo zijn er mieren zo groot als je duim die wanneer ze je steken je zo naar het ziekenhuis kunnen sturen, heel veel planten die helende werkingen hebben van kleine wondjes tot gastritis en kanker.
S'avonds hadden we ook een wandeltocht wat gelijk heel anders is dan overdag. Ten eerste is het natuurlijk allemaal donker, de geluiden zijn anders en het zit vol met allerlei griezelige harige en veelpotige insectjes :P Bij terugkomts in de lodge werden we verrast door nog een leuk dier, een tarantula. Of ik hem ook even op mijn arm wilden laten lopen. A once in a lifetime experience volgens de guide, ach ja waarom ook niet. Zodoende gezellig met de harige tarantula op de foto :) (het veel heel erg mee hoor, helemaal niet zo eng)

De derde dag gingen we op pad met de boot naar een community 2 uur van onze accomodatie vandaan. Ze leven daar nog helemaal volgens de traditionele gewoontes (helaas is de traditionele kleding sinds een paar jaar geleden weggevaagd). We gingen daar pan de Yucca maken. Eerst moest de yuca worden geoogst. Dit werd gedaan door een klein vrouwtje met een gigantische machette die ermee omging alsof het een keukenmesje was. Vervolgens moesten de yuca's worden geraspt, gezeefd waarbij er een soort meel overbleef. Dit werd over een cirkelvormige plaat gestrooid op het vuur. Vervolgens een beetje aandrukken en een paar minuten later had je een pan de yuca in tortilla vorm, zo simpel (en lekker) is het!
Nadat onze buikjes weer rond waren gingen we verder op pad naar de Sjamaan, een van de nog weinige echte Sjamaans in Ecuador. In een indrukwekkend gewaad met allerlei kettingen, kralen en veren kwam hij binnen. Hij vertelde over zijn bestaan en er konden vragen worden gesteld. Vervolgens waren er vrijwilligers nodig aangezien hij het begin van het helingsproces ging laten zien, wat hij toepast als mensen met ziektes bij hem langskomen. Aangezien ik sinds die nacht een griep aan voelde komen leek dit me een goede kans. Ik heb er niet veel van gezien aangezien ik met mijn rug naar hem toe moest zitten. Maar zo af en toe werd er een blad langs mijn gezicht geslagen en werd er op mijn hoofd en nek geblazen, dit terwijl er allemaal rare spreuken en geluiden werden gefabriseerd, haha heel apart!
Maar ondanks deze helende gezondheidsdans, een hele zure vrucht die tegen ziekte werkt en een hele krachtige bloem die ik onder mijn kussen moest leggen tijdens het slapen, ondanks dit alles werd ik toch echt ziek de volgende dag :(
Vol goede moed nog wel om 5u opgestaan om rivierdolfijnen te spotten, wat wel heel vet was! En daarna nog 4 uur lang in de brandende zon in een bootje zitten peddelen, maar daarna stortte ik helemaal in. De rest van de dag heb ik op bed gelegen en ben ik gelukkig wel heel lief verzorgd door een ander meisje en heb ik nog een wonderdrankje met gember, rum en suikerriet gehad, wat wel heel lekker was maar helaas geen wonderen deed. De kronkelende busreis terug de volgende dag was helemaal hel :P maar des te blijer was ik toen ik weer heerlijk in mijn bedje hier in Quito lag.

Mijn Spaans heb ik helaas niet heel erg kunnen oefenen in de Jungle aangezien our dear friend Miguel Engels sprak. Maar er zijn genoeg andere momenten dat je je Spaans even kan oefenen. Al is het soms dan een tegenvaller als je (denkt) heel keurig in het Spaans aan de buschaufeur te vragen of je iets uit je tas beneden in het ruim mag halen, en ze vervolgens over de policía beginnen en denken dat je tas is gestolen, haha oeps...

Vandaag gaat het wel weer ietsje beter en morgen heb ik nog 10 uur in de bus naar Montanita om me beter te gaan voelen ;)
Zon, strand, cocktails, surfen, oja en Spaans leren, ik ga er spontaan beter van worden denk ik!

  • 04 Mei 2014 - 01:58

    Sjoerd:

    Haha, super leuk verhaal murt! Jammer dat je ziek bent geworden, maar ik denk ook dat de zee een snelle helende werking zal hebben op je gestel:P.
    Surf ze!!

  • 04 Mei 2014 - 09:03

    Martijn:

    Hey Lekker Ding!
    Wat klinkt het weer super! Luxe slaapplaatsen en geweldig veel dieren... Authentieke culturen van vroeger! Het lijkt mij echt geweldig daar... Dat griepje is zo weer over, en dan even de omschakeling naar Surf-Chick! Op naar de volgende week! Geniet!
    Kus&Knuffels, Martijn

  • 04 Mei 2014 - 23:39

    Pa En Ma:

    Ha lieverd,
    Wat een mooi verslag weer, jammer van die duitsers, en dat er weinig spaans was te beleven, maar goed je hebt nog weken te gaan dus het komt wel goed met je Spaans. Maar je maakt wel wat mee zeg, ongelooflijk. Wij kabbelen hier rustig door met de dagelijkse zaken. Tim helpt Frans (van Mieke), met klussen aan het huis wat ze hebben gekocht. Martijn is vandaag ook nog gezellig langs geweest en ik moet morgen weer aan de bak op de VU, dus we benijden je zeer, maar missen je ook al heel erg hoor. Veel plezier met het surfen, maar doe niet te fanatiek, want met het vallen en optrekken van het zeil kan je aardig je rug gaan voelen. Hoop dat je gauw weer helemaal beter bent.
    Liefs Joke en Tim

  • 05 Mei 2014 - 19:45

    Fons Koelen:

    Ha Myrthe,

    Ook hier veel Duits ivm de 4 en 5 mei dagen, de herdenking van de oorlog met heeeel veel Duitsers, en de bevrijding. Maar ze kunnen ook zorgzaam zijn zoals het Duitse meisje, mooi toch.
    Je bent wel lekker stoer bezig, ga je nog een beetje serieus Spaans leren!!!
    Leuk om die reisverhalen van je te lezen, trouwens die bordjes bij slechte wegen, dit doen ze in noord Groningen ook, een waarschuwingsbord plaatsen, en het vervolgens jaren later pas repareren, en ook vaak niet goed repareren.
    Lieve Myrthe jij bent na Ecuador van harte welkom in Noord Oost Groningen.
    Groet liefs Fons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Cuyabeno

Myrthe

Actief sinds 10 April 2014
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 6887

Voorgaande reizen:

10 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: