met z'n tweetjes verder! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Myrthe T - WaarBenJij.nu met z'n tweetjes verder! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Myrthe T - WaarBenJij.nu

met z'n tweetjes verder!

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

12 Juli 2014 | Ecuador, Quito

Met zenuwen stond ik daar op het vliegveld te wachten. Elke keer als het poortje open ging kon hij binnenkomen! Een drie kwartier later was hij daar dan eindelijk! en hebben we 10 minuten elkaar vastgehouden tot ontroering van de toeschouwers :P
Ik had een heerlijk hotel geboekt met een jacuzzi en uitzicht over het plein. De eerste 2 dagen hebben we heerlijk gerelaxed zodat Martijn ook een beetje aan de hoogte kon wennen en acclimatiseren voordat we echt de hoogte in gingen. We waren eigenlijk gelijk al weer aan elkaar gewend en alles voelde snel weer vertrouwd, alsof ik nooit was weggeweest ;)
Onze eerstvolgende stop was Quilotoa. Het plan was eerst om in zumbahua een nacht te blijven, maar toen we daar aankwamen en het hotel dicht was omdat iedereen aan het feesten was vanwege een stierfestival zijn we voor een paar dollar met de taxi doorgereden naar Quilotoa. Quilotoa is een plaatsje (straat met paar hostels en 1 winkel waar je chips en koekjes kan kopen) op bijna 4000 meter en staat bekend om zijn Quilotoa laguna. Een vulkaankrater met in het midden een groen/blauw meer. Prachtig om te zien! Je kon een hike doen naar het meer beneden of je kon een hike doen om het meer heen (dus gigantisch hoge bergen op en af dalen). Wij gingen natuurlijk eerst de meer advanced doen. Dus een 5 uur lange hike over smalle bergpaadjes en rollende stenen. Alsof we in Lord of the Rings zaten en als frodo en sam langs allerlei verschillende bergformaties opweg waren op onze missie. :P Het voelde eigenlijk echt een beetje ala overleven met 1 rol koekjes, felle zon, wind en weinig zuurstof door de hoogte.
De impact van de hike was de volgende dag nog goed te voelen, vooral voor Martijn die pas net in het hoge Ecuador was. Hij heeft de volgende dag de hele dag met (waarschijnlijk) hoogteziekte op bed gelegen. Ik heb nog de hike naar het meer gedaan maar ben wel lekker lui met een vreselijk schetende ezel weer omhoog gegaan :P
We sliepen in een prima hotel (wel heel koud) inclusief avondeten en ontbijt, dus veel fruit, soep met popcorn, heel veel rijst en te weinig vlees voor Martijn. ;)

Na 3 dagen gingen we door naar Baños. Ik was hier al 2 keer eerder geweest dus het was gek om hier nu met Martijn te lopen. Maar dat had me wel de gelegenheid gegeven om alvast wat dingetjes voor te bereiden voor Martijns verjaardag!
Maar eerst nog een dag canyoningen! Je gaat dan met een wetsuit en een harnas met touwen om van watervallen abseilen! Supervet!! Zo vet om te zien als je dan aan zo'n touw hangt en je dan van rechtsboven dat wilde water op je af ziet komen. We zijn ook een keer headfirst gegaan en dan 'loop' je dus eigenlijk horizontaal de waterval af!
De volgende dag was Martijns verjaardag!! Wakker geworden met slingers en een 3D glitterkaart met geluidfunctie :p (zoveel keus hebben ze hier niet). Na een lekker ontbijtje op het dak van het hostel gingen we op quads op pad naar Casa de Arbol. Een huisje met een schommel op een berg waar het net lijkt of je het dal in schommelt, zonder echte ondergrond dus. Heel apart!
Bergafwaarts en een kronkelpad met de quads ging allemaal iets harder. Ik ging iets te roekeloos naar beneden en ben toen uit de bocht gevlogen en van mijn quad gelanceerd. Ik belandde in een stenen greppel naast de weg.. Op veel plekken (vooral mijn rug) pijn maar niks ernstigs gelukkig! (Misschien heb ik het nu eindelijk geleerd iets rustiger aan te doen ;))
Een beetje strompelend nog gingen we naar het hoogtepunt van de dag: parasailen! Na een korte briefing gingen we naar een berg in het volgende dorp en hebben we daar eerst in een hip 90ties skipak liggen wachten tot de wind gunstig was. Maar het was het wachten waard toen je dan boven het dal en de bergen aan het zweven was! Mijn moeders genen begonnen helaas wel vrij snel op te spelen aangezien ik aardig misselijk werd. Martijn had een echte stunt instructeur die vlak langs de bomen ging en zo dicht langs de mensen beneden ging dat je ze bijna een high five kon geven! Geslaagd cadeau dus :)
Om de dag af te sluiten gingen we eten bij cafe del cielo. Een restaurant op een berg met uitzicht over de lichtjes van baños. :)

Vanuit Baños gingen we door naar Riobamba. Een grote stad, niet heel boeiend. De zaterdagmarkt was wel nog leuk om te zien. Aan de ene kant van de stad de traditionele Ecuadoriaanse kleding en aan de andere kant de westerse kleding (ondanks dat we de enige toeristen waren) met lekkere speklapjes voor Martijn. ;) In de pizzeria, helemaal in outfit, hebben we naar de spannende wedstrijd NL-Costa Rica gekeken.

De volgende dag door naar Alausi. Een schattig klein plaatsje waarbij bijna iedereen in zijn traditionele kleding rondloopt. Dus allerlei rokken , hoedjes en poncho's in prachtige
felle kleuren. Ook was er zondagsmarkt dus was het extra gezellig druk met allerlei mensen van omliggende dorpjes.
Ook zijn we nog met een hele oude trein door een prachtig berggebied naar nariz del diablo geweest (de neus van de duivel), een berg die op een neus leek. Naja de neus moest je er alleen wel bij bedenken want heel duidelijk was hij niet. Verder was het wel het meest toeristisch wat we gedaan hadden met verkoopkraampjes, dansende mensen en lama's waarmee je op de foto kon.

Na 1 dag daar zijn we doorgegaan naar Loja. Na een reis van 9 uur in de bus kwamen we aan in een donker en regenachtig Loja. Moe en toe aan een bedje dachten we een ok hotel te hebben gevonden. Nou dit was niet ok te noemen; Het bed was ongeveer tot de grond doorgezakt, het vieze groenige behang bladderde van de muur en de kakkerlakken liepen letterlijk over de grond. Na 2 min stonden we weer buiten om een ander hostel te zoeken. En we waren geslaagd met een heel netjes hotel waar we ook nog een hele grote kamer kregen die eigenlijk voor 5 mensen was :)
De dag erna hadden we Vilcabamba bezocht, the city of longevity. De levensverwachting is daar namelijk 90+. Ze zeggen dat het door het eten, lucht en water komt. Dus we hebben daar lekker veel gegeten en onszelf gezegend met het water uit de fontijn ;p De laatste jaren is het ook populair geworden voor gepensioneerde en gehippiseerde Gringo's. Dus de stad was ook vol met een beetje weirde Amerikanen die elkaar allemaal kende natuurlijk. Heel apart om te zien, alsof we in een ander land waren.
In de bus terug hoorden we op de radio alleen maar Goaaal Goaaaal dus toen bleek dat Duitsland al 5-0 voorstond hebben we in een cafe'tje naar de afslachting van Brazilië gekeken. Er triest..
Martijn begon ook last van zijn vleesontwenningsverschijnselen te krijgen dus toen hebben we zijn vleescravings gestild in een steakhouse waar ik gelukkig nog een groentesoepje kon krijgen. :)

Na Loja zijn we met de bus (zal eens niet) naar Cuenca gegaan. De eenabelangrijkste stad van Ecuador. Het doet heel westers aan met zijn stenen straatjes, kerken en mooie basilica's. Een erg gezellige stad met leuke parkjes en restaurantjes. Zo hadden we een restaurant gevonden om de (saaie en teleurstellende) wedstrijd van NL-Argentinië te kijken samen met de eigenaar die voor Argentinië was en iedereen (behalve Messi) een gayboy noemde. :p
Rondom Cuenca liggen kleinere stadjes waar veel winkels zijn met de bekende panama hoeden, rieten mandjes, silver en goud sieraad. Daar heb ik nog een mooie armband gehad van Martijn :) en Martijn heeft zelf van de vleesspiecen kunnen genieten ;)
De laatse dag Cuenca was een beetje een regeldag voor Galapagos. Ik had namelijk iemand met een travelagency ontmoet in Quito die ons geholpen had met een leuke landtour voor Galapagos voor 6 dagen. Het gaat allemaal alleen iets langzamer hier met de mail, niet altijd wifi en banken die gesloten zijn op zaterdag.. Maargoed alles is geregeld dus we gaan morgen naar Galapagos (!) we moeten alleen nog even betalen ;p
Ik heb al veel mensen tijdens mijn reis ontmoet over de meest leuke en mooie verhalen over de Galapagos, dus ik ben heel benieuwd en blij dat ik het nu eindelijk ook zelf mee mag gaan maken!! :D

Hasta prontoo!!

• 13 Juli 2014 - 11:08

Joyce En Sjoerd:

Hey leukerds,

Wat een heerlijke verhalen weer! Zo te horen geniet Martijn van elk stukje vlees:p
    Ben je alweer hersteld van die val?

Geniet van de laatste weekjes!!

Xxxxxx

• 14 Juli 2014 - 03:13

Joke :

Wat blijft het toch leuk om je verslagen te lezen. Ondanks dat we af en toe skypen, is dit weer zoveel nieuwe informatie die je ook nog eens pakkend en humoristisch vertelt. Ben heel benieuwd of de pilletjes je gaan helpen tegen de misselijkheid voor de bootreizen op de Galapagos eilanden, sorry voor die genen, het wordt overigens steeds erger naarmate je ouder wordt :(.
    Duitsland is wereldkampioen, voor als jullie dat nog niet gehoord hadden, maar misschien dringt dat bericht zelfs door tot op de Galapagos eilanden. Heel benieuwd naar jullie ervaringen daar. En leuk om te lezen dat jullie samen zijn zo vertrouwelijk aanvoelt, al hadden we niets anders verwacht.

Liefs mama en papa