Muy bonito Puerto Quito - Reisverslag uit Puerto Quito, Ecuador van Myrthe T - WaarBenJij.nu Muy bonito Puerto Quito - Reisverslag uit Puerto Quito, Ecuador van Myrthe T - WaarBenJij.nu

Muy bonito Puerto Quito

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

27 April 2014 | Ecuador, Puerto Quito

Hola mis amigos!

Wouw! wat heb ik een geweldige week achter de rug in Puerto Quito! Leuke mensen ontmoet, prachtige natuur gezien, veel fruit geproeft en zo heerlijk genoten van de rust na het drukke Quito.
Maar voordat ik daar meer over vertel, eerst Cotopaxi, want heb ik de top gehaald of niet?!

We werden om 6.45 opgehaald met een busje. Na ongeveer 2 uur rijden stopten voor een heerlijk ontbijt (wel een beetje te weinig helaas). Na een stijging met de auto naar 4550 meter kon de klim beginnen. We hadden een beetje pech met het weer aangezien het regende en hoe hoger we kwamen het ging sneeuwen. Maarja die barre omstandigheden maakte het ook wel weer wat avontuurlijker ;)
Paso a Paso (stapje voor stapje) met veel water, cocasnoepjes en een bonkend hart ga je dan omhoog. Veel pauzes nemen, en dan een uur later ben je 300 meter verder, haha maaar dan sta je wel op 4865m hoogte! :)
Maar dan ben je er nog niet! We gingen nog verder naar de top van 5100m (!) waar we een prachtige gletsjer konden aanschouwen. Er was nog enige discussie tussen de guide en de park ranger of we wel verder mochten aangezien er lawine gevaar was... Uiteindelijk hadden we toestemming maar we moesten wel in 10 minuten heen en terug. Dus geen paso a paso maar doorstampen. Ondanks enige mist hadden we een prachtig uitzicht over de vulkaan en de gletsjer, echt geweldig! Dus ja ik heb de top gehaald! :)
Maar het avontuur was nog niet over. Nadat we weer naar beneden waren gedaald, wat een stuk makkelijker was, gingen we met de mountainbikes verder! Wouw wat was dat gaaf! Zelfs als je remde ging je nog met een rotvaart naar beneden! Terwijl je dan naar beneden daalt om je heen een prachtig uitzicht van geweldig mooie groene bergen. Vervolgens kom je dan uit bij een prachtige lagoon waar je even kan bijkomen van dit prachtige avontuur.
Op de terugweg kregen we nog een heerlijke warme 3gangen lunch en in de bus viel iedereen in slaap.

En toen! de volgende dag naar Puerto Quito. Het was een busreis van ongeveer 4 uur. Slapen is niet echt mogelijk aangezien er altijd op maximale volume een (hele slechte) film wordt gedraaid..
Maargoed na 4 uur zagen we de bordjes Puerto Quito! We zijn er! Maar de bus stopte niet.. hmm.. misschien stopt hij iets verder.. Nee, we waren zeker Puerto Quito uit en de bus reed nog steeds vrolijk door..
Wij naar de buschauffeur.., hadden we blijkbaar duildelijker moeten zeggen dat hij in Puerto Quito had moeten stoppen.. Dus wij verder rijden naar het volgende dorp en moesten daar er maar uit, maarja daar sta je dan. Gelukkig hadden we een hele aardige buschauffeur die had geregeld dat we door de politie konden worden teruggebracht :P Haha 3 blonde meiden die worden meegenomen in een Ecuadoriaanse politiewagen, dat deed wat hoofden draaien ;)
Uiteindelijk dan in Puerto Quito werden we opgewacht door Edwin, de beheerder van de lodge en omliggende Finca (plantage). In de achterbak van een pickup truck werden we naar onze lodge gebracht (een paar minuten van het dorpje vandaan) en konden we genieten van de meest mooie omgeving. Prachtige groen overal met bergen en van die schattige kleine huisjes zo af en toe langs de kant.

We (nog 2 meiden, 1 Duitse en 1 Norweegse) sliepen op de 2de verdieping van een prachtige lodge. Eigenlijk heel luxe met prima badkamer, stroom, licht en een bedje met een klamboe, not bad.
De mensen die daar werkten waren echt superaardig! Ze stonden altijd voor je klaar, wilden je met alles helpen en waren heel attent. Verder konden ze ook heeel goed koken! Ik ga niet alles opnoemen (daarvoor moet je bij Sjoerd zijn blogs zijn :P), maar we kregen heel veel soorten fruit(shakes) (uit eigen finca natuurlijk), soep met popcorn (wat daar heel normaal is), platanos, quisedillas, cheviche en nog veel meer. Heerlijk, muy rico!!

Elke dag hadden we altijd Spaanse lessen van 4 uur en een activiteit.
De Spaanse lessen waren alleen niet zo productief als in Quito.. :P
Later kwamen nog 2 Nederlandse meisjes en we werden in 2 verschillende niveau's ingedeeld. Het is allemaal heel anders omdat je natuurlijk buiten zit waar het superwarm is, waar je af en toe gestoord wordt door spelende honden en de vele irritante mosquito's. Daarbij hielden we iets te lange pauzes met onze leraren om gezellig een potje te gaan kaarten, of in het dorpje in Puerto Quito een pan de Yucca (soort maisbroodbal met kaas) met Yoghurt te gaan eten en drinken. :P Maar we praten wel alleen maar in het Spaans aangezien zij geen engels kunnen, dus dat is natuurlijk wel heel goed voor je Spaans! Daarbij weet ik nu wel alle kaartsymbolen in het Spaans, wat natuurlijk niet onbelangrijk is ;)
Wat ook heel leuk was is dat we 2 dagen ook les hebben gehad in een echt Spaans schooltje in Puerto Quito. Heel schattig met echt van die schoolbankjes van heel vroeger. Dus daar was de concentratie wel iets beter aangezien we echt in een klaslokaal zaten ;)

Naast de Spaanse lessen hadden we vele activiteiten. Zo hebben we een keer chocolade gemaakt, buiten onder een houten hutje met oude potten en pannen en zelfgemaakt vuur. Eerst moesten de cacaobonen worden uitgesorteerd (na een droogproces van 7 dagen), verhitten, pellen en vervolgens vermalen waarbij je dan een kleffe poedersupstantie krijgt wat heeeel erg puur is! Daarna in een pannetje met melk en suiker zodat je een soort chocoladesaus kreeg, banaatje erbij en smullen maar.. Naja ik kon niet echt smullen want vond het echt veels te bitter en puur! Maar blijkbaar was ik de eerste ooit die het niet lekker vond, dus misschien stelde ik me gewoon aan :P
Ook hebben we sieraden gemaakt uit natuurproducten, een ring en een armbandje, die best mooi zijn geworden :)
Verder zijn we naar 2 verschillende Finca's geweest (soort plantages van fruit, noten etc.). Dan loop je met een gids door prachtige groene tuinen met allerlei soorten planten ,bomen en de meest mooie aparte bloemen. En heeel veel fruit! Er zijn ongeveer 4 soorten sinaasappelen, 3 soorten bananen (waaronder paarse), gras dat naar citroen ruikt, blaadjes die naar kaneel smaken, soort noten zo hard als steen met vanbinnen een noot die naar beukennootjes smaakt (nostalgie!), prachtige bloemen die water opvangen dat naar gember ruikt en zoveel meer!! Echt geweldig dat je dat zo allemaal uit de natuur kan halen!

Donderdag zijn we naar een cascada (waterval) geweest. Eerst een hike van ongeveer een uur gemaakt door (again) een prachtig landschap met onderweg allemaal kleine bruggetjes. Als reward na de verhittende hike kwamen we uit bij een prachtige waterval met een blauw meer omringd door rotsen en een groene vallei, echt zo mooi! Daar zijn we heerlijk afgekoeld in het koele water. Ik ben nog even onder een lage uitstekende rots gezwommen waar ik werd verrast door allemaal vleermuizen :P
Na de tocht kwamen we uit bij een hutje waar we nog een heerlijk verfrissend drankje hebben gemaakt! We moesten als een soort ezels om een houten draaiwerk lopen en zo werden enorme stengels suikerriets uitgeperst, vervolgens een citroentje erbij en dan had je een heerlijk zoet drankje, helemaal puur uit de natuur!! Dat is zo geweldig dat je alles zo uit de natuur kan eten. Ook tijdens de hike als je dan even uitrust kan je zo een banaan uit de boom plukken. De natuur is zo mooi!! :)

En dan hebben we nog de laatste dag. Tubing! Ik dacht, lekker rustig in je band zitten en genieten van de rust en alles om je heen. Maargoed toen de peddels en zwemvesten erbij kwamen en ik de woeste rivier zag dacht ik er toch wel iets anders over.. Dit was niet rustig, volgens de guide zelfs un deporte extreme, een extreme sport! haha, dat was het ook wel! Een soort rafting maar dan in een band. Helemaal spannend als je als eerste de rivier wordt ingeduwd zonder iemand, of guide of iets, daar zit je dan in je bandje en ga je op die woeste stroming af.. Maar het was echt supergaaf en het ging allemaal goed, op 2 momenten na dat ik bijna uit mijn band viel.. Halverwege hadden we even een 'pauze' en zijn we naar een andere rivier gelopen waar je van 8m hoogte van een plank af kon springen, best spannend maar wel heel vet!

s'avonds was het dancing time. We gingen naar een soort pueblo (kleine community) waar we buiten op een voetbalveld marimba 'les' kregen. Het was eigenlijk meer kijken naar hoe goed de lerares aan het dansen was, want om dat na te doen was niet echt mogelijk. Zelfs de salsa was lastig want dat is helemaal anders hier!
Maargoed daarna was het tijd om de les in de praktijk te brengen en gingen we naar een club in Puerto Quito. Je had een soort podium waar op werd gedanst en er werd bijna alleen maar Zuid-Amerikaanse muziek gedraaid, dus dat was perfect om mijn dansskills te oefenen! Heel leuk om zo te dansen met die muziek, dan heb je wel echt het idee dat je in Zuid-Amerika bent! Wel iets te laat gaan slapen waardoor ik nu vandaag, helemaal na de busreis, heeel moe ben! Maar no time to rest want morgen om 5u op voor de jungle.. :(
Net nog even lekker met een hele groep sushi gegeten, zo mijn tas inpakken en dan op naar de Jungle!! Krokodillen, spinnen, slangen, insecten here I come!

Over een weekje ben ik terug met mijn jungle verhalen!
Abrazo!

• 27 April 2014 - 10:24

Martijn:

Hey Babe!
    Ik had het natuurlijk al gehoord gisteren, maar sjongejonge, wat een verhalen! Heel fijn om te weten dat je het zo naar je zin hebt, en met elk verhaal krijg ik nog meer zin om ook op pad te gaan! Veel plezier aankomende week en ik zie je snel weer! XXMartijn

• 27 April 2014 - 14:05

Mama:

Ha lieverd,
    Het is zo leuk om je belevenissen te lezen, je schrijft er zo leuk over en maakt het heel compleet na je (gelukkig) weer te hebben kunnen zien en spreken op skype.
    Veel plezier met je volgende avonturen in de jungle.........

• 27 April 2014 - 14:48

Sylvia:

Liefie!! Wat heerlijk om weer te lezen :) wauw! wat super gaaf. Heeel veel plezier maar zo te lezen zit dat helemaal goed xx

• 27 April 2014 - 23:25

Joyce En Sjoerd:

Heeey lieve myrt,

Wat een heerlijke verhalen zeg! Sjoerd en ik hebben wel zitten lachen :) geniet ervan! En pas op voor bloedzuigers en vogelspinnen^^!

Xxx

• 30 April 2014 - 21:42

Betty:

Hey lieve Myrthe,
    Heerlijk om die verhalen van je te lezen, ik zie het voor me. Ben al weer benieuwd naar de volgende episode.

• 07 Mei 2014 - 12:11

Maret:

Lieve myrth!

Een ietwat verlate reactie maar ook ik heb genoten en gelachen om je leuke verhaal! Wat goed dat je de top hebt gehaald en wat vet het hiken en tuben! Ik ga nu lekker je volgende blog lezen, wiehoeee!

Xxxxx